Redegjørelse om Åpenhetsloven 2024

Oasenkirka – Org nr. 971 513 217

Virksomhetens art

Bakgrunn:

Åpenhetsloven er en lov som Stortinget har vedtatt. Loven trådte i kraft 1. juli 2022.

§ 1.Lovens formål

Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Vår virksomhet:

Oasenkirka er i henhold til Åpenhetsloven forpliktet til å gjennomføre aktsomhetsvurdering av både egen virksomhet og av våre leverandørers virksomhet. Vi publiserer derfor denne redegjørelsen for aktsomhetsvurderinger på Oasenkirka’s nettside.

Oasenkirka er en forening som har til formål å utbre Guds rike. Vi markedsfører oss som «En Jesusfokusert pinsemenighet på Sørlandet som brenner for disippelgjøring og neste generasjon».

For å oppnå vårt oppdrag og visjon driver menigheten bla. barnehager og skoler.

Oasenkirkas hovedkontor er lokalisert i bydelen Søgne i Kristiansand.

Personaloppfølging

Menighetens virksomhet omfatter (per 2024) 14 selskaper, som har ansatte. Dette inkluderer menighet (1), barnehager (2), skoler (7), holdingselskaper (2) og kultur/mediaselskaper (2). I hovedsak er disse selskapene organisert som aksjeselskaper (13 av 14).

Hvert enkelt selskap ledes av en daglig leder. Denne har ansvar for personaloppfølging og ledertrening. Selskapene har egne personalhåndbøker.

Det arrangeres flere forskjellige ansattsamlinger i løpet av året. Dette i form av faste ledersamlinger, stabssamlinger samt større samlinger hvor alle ansatte er til stede. Dette inkluderer planleggingsdager for skoler og barnehager. Som eksempel på ledersamlinger nevnes at våre daglige ledere for skoler har faste rektorsamlinger. Fokusområder i disse samlingene er personaloppfølging, ordninger og andre temaer knyttet til ledelse.

Våre avlønninger er basert på utdannelsesgrad og aktuell stilling, samt eksterne lønnsfastettelses-systemer. Dette innebærer at skoleansatte lønnes med samme lønnsfastsettelse som offentlige skoler, våre barnehager benytter PBL sine anbefalinger, mens ansatte i menigheten benytter pinsebevegelsen sine retningslinjer for lønnsfastsettelse.

På generelt grunnlag plasseres ansatte i lønnsramme, basert på stillingstype, utdannelse og ansiennitet. Ledere har tilleggskompenasjon for ansvaret de besitter.

Ved ansettelser er vi bevisste på diskrimineringsloven både i rekrutteringsprosesser og i arbeidshverdagen. Oasenkirka og underliggende virksomheter kan påberope seg unntaksbestemmelsene i Arbeidsmiljølovens paragraf 13-3 og Likestillings- og diskrimineringslovens paragraf 9 ved de fleste tilsettinger.

Våre skoler er godkjent iht. privatskole/friskoleloven, som kristne alternativer til offentlige skoler. Våre barnehager har kristen formålsparagraf.

Organisasjonen tar aktivt avstand fra diskriminering, mobbing og trakassering.

Ordninger for våre ansatte spesifiseres i personalhåndbøker som ivaretar lovverk og sikrer ordninger for våre ansatte.

Varslingsrutiner

Alle ansatte har rett og plikt til å varsle om kritikkverdige forhold. Ledelsen skal ivareta den som varsler, og ta ansvar for at kritikkverdige forhold blir rettet opp. Den som varsler, skal ikke utsettes for gjengjeldelse. Vi har varslingsrutiner for våre ansatte, samt spesifiserte oppfølgningsprosedyrer for behandling av varslingssaker.

Verdier:

Oasenkirka har definerte verdier som danner grunnlag for hvordan vi opptrer i alle sammenhenger. Disse verdiene er reflektert og delvis videreutviklet i våre selskaper. Verdiene omfatter verdier for ansatte (personalverdier).

Avtaler/ordninger:

Selskapene har personalhåndbok, lederrutiner og HMS-håndbok som jevnlig gjennomgås og oppdateres. Våre skoler benytter KFF sine kvalitetssikringssystemer for å sikre systematisk oppfølging av lover og forskrifter. Vi har beredskapsplaner. Vi har retningslinjer for arbeidstid som er gjeldende iht. lønnsfastsettelsessystemene nevnt over.

Ved ansettelse og stillingsendringer benyttes signerte arbeidsavtaler iht. lovverkets innholdskrav.

Ved ansettelser i de enkelte virksomhetene blir arbeidsreglementet, etiske forpliktelser og hovedlinjer personalhåndbok gjennomgått og signert. Aspekter som taushetsplikt, personvern, datadisiplin og informasjonsbehandling, sikkerhet og diverse retningslinjer blir også reflektert i ansettelsessamtaler.

Ansvarlig innkjøpspraksis

Oasen-konsernet har et stort og variert tilbud av tjenester og arrangementer, samt innkjøpsavtaler for varer og tjenester. Vi har godt samarbeid med både faste og sporadiske leverandører og benytter oss i stor grad av KNIF sine innkjøpsavtaler (KNIF = Kristen Norges InnkjøpsFelleskap). Med utgangspunkt i dette ønsker vi å arbeide med prinsipper og krav til vår egen virksomhet. I hovedsak gjelder dette forvaltning, drift og vedlikehold av eiendom, innkjøp av matvarer og generelle driftskostnader.

Oasen-konsernet er opptatt av bærekraftig forretningspraksis i alle ledd. KNIF, er en aktør som tilpasser vår innkjøpspraksis og gir råd til oss medlemmer, dvs. brukere innkjøpsavtalene. Det å være del av et større innkjøpsfellesskap styrker vår oppfølging, samt leverandørenes mulighet til å levere etter kravene som stilles for å sikre gode forhold for mennesker, sosiale forhold og miljø. Gjennom KNIF stilles det en rekke minimumskrav til våre leverandører og samarbeidspartnere som ligger til grunn for vår dialog med leverandørene.

Gjennomføre aktsomhetsvurderinger

Alle virksomheter som omfattes av loven er pålagt å utføre aktsomhetsvurderinger. Formålet her er å skaffe oversikt og analysere risiko for at det skjer brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, både internt, i leverandørkjeder og hos øvrige forretningspartnere.

Oasen-konsernet ønsker fokus på bevisstgjøring samt å jobbe med aktsomhetsvurderinger for en bærekraftig forretningspraksis. Dette innebærer risikokartlegginger hvor minstestandarden som vi selv ønsker å følge og som vi setter som minstekrav til leverandører og samarbeidspartnere er utdypet i «retningslinjer for samarbeidspartnere og leverandører til KNIF» Prinsipper for bærekraftig forretningspraksis. Dette dekker tvangsarbeid/slavearbeid, fagorganisering og kollektive forhandlinger, barnearbeid, diskriminering, dårlig behandling, HMS, lønn, arbeidstid, regulære ansettelser, marginaliserte befolkningsgrupper, miljø, korrupsjon og systemer for oppfølging.

Antikorrupsjon

Oasenkirka, inkludert alle selskaper og ansatte, skal aldri tilby eller motta ulovlige eller urettmessige pengegaver eller andre godtgjørelser for å oppnå forretningsmessige eller private fordeler for egen del eller fordeler for kunder, arrangement eller leverandører.

Antikorrupsjon i leverandørkjedene er noe som skal følges opp i vårt arbeid med aktsomhetsbetraktninger, risikovurdering av og dialog med leverandører og samarbeidspartnere.

Hovedstyret i Oasenkirka bekrefter med dette å ha mottatt og lest innholdet i dokumentet som danner grunnlaget for denne rapporten.

De enkelte underselskapene vil reflektere Åpenhetsloven og denne redegjørelsen i sine respektive styrer, dette for å sikre og videreføre fokus implementasjon i henhold til lovens formål.

Rapport på åpenhetsloven

Jan Inge Jenssen, Styreleder
Per Ivar Abrahamsen, Nestleder
Sigurd Bakkevold, Styremedlem
Daniel Kolltveit, Styremedlem
Linda Stallemo, Styremedlem
Ine Sørensen, Styremedlem